Účinné látky v spaľovačoch tukov

Spaľovanie tuku alebo všetko o znižovaní hmotnosti.

Účinné látky v spaľovačoch tukov

Poslaťod BALBOA » 28 Feb 2013 06:55

Niektoré spaľovače tukov fungujú lepšie, iné horšie. Výrobcovia suplementov používajú pri ich výrobe stále nové ingrediencie a snažia sa vyvinúť ten najefektívnejší produkt. Zoznam výživových doplnkov určených na spaľovanie tukov sa tak každoročne rozrastá. Nižšie sa pozrite sa niektoré z často používaných zložiek, ktoré sa v týchto produktoch vyskytujú.

Vitamín C
Pokiaľ budeme vitamín C posudzovať z hľadiska jeho známych prínosov - podpora imunity, regenerácia tkanív, zvyšovanie hla¬diny oxidu dusnatého (NO) - zaradíme ho medzi top doplnky. Bude ale účinkovať aj proti telesnému tuku? Podľa vedcov z Ari¬zona State University (Tempe, USA) po¬máha vitamín C pri chudnutí tak, že podporuje spaľovanie tuku a zároveň znižuje úna¬vu. Experiment bol vykonaný so subjektmi s vysokým percentom telesného tuku a nízkou hladinou vitamínu C v krvi. Bola im podávaná dávka 500 mg alebo placebo po dobu štyroch týždňov. Výsledkom bolo zistenie, že prvá skupina stratila viac telesného tuku ako skupina dostávajúca placebo, u ktorej bolo naopak spozorované spomalené spaľovania tuku.
Dávkovanie: 500 - 2000 mg denne s jedlom.

Karnitín
Táto aminokyselinám podobná látka, syntetizovaná v tele, nie je typickou aminoky¬selinou, ktorú telo používa k stavbe bielkovín (ako je napríklad leucín, lysín a valín). Karnitín je tvorený niekoľkými ami¬nokyselinami a vitamínmi a je telom využívaný pri viacerých procesoch. Funkcia karnitínu, ktorá nás prednostne zaujíma, súvisí s prenosom tuku do mitochondrií buniek, akými sú napríklad svalové bunky, kde je tuk spaľovaný na energiu. Vedecké štúdie naznačujú, že karnitín podávaný pred cvičením po¬máha spaľovať viac tuku a taktiež znižuje únavu.
Dávkovanie: 500 - 2000 mg karnitínu vo forme L-karnitínu alebo acetyl-L-karnitínu ráno pred raňajkami, 30 - 60 minút pred cvičením a večer.

Selén
Tento stopový prvok je zásadný pre činnosť štítnej žľazy. Selén je súčasťou aktivácie štítnej žľazy, ktorá napomáha pre¬mene thyroxinu (T4) na trijodthyronin (T3), ktorý je zodpovedný za zrýchlený metabolizmus. Nedostatok selénu v tele mô¬že obmedziť funkčnosť tejto žľazy a zapríčiniť zníženie jej funkcie (hypothyroidismus).
Dávkovanie: 200 - 400 mcg (mikrogramov) denne s jedlom.

Vápnik
Pravdepodobne už viete, že tento minerál je dôležitý pre zdra¬vie vášho kosterného aparátu. Možno ste sa tiež dopočuli, že pomáha aj znižovať hladinu telesného tuku. Vápnik reguluje hormón kalcitriol, ktorý núti telo produkovať tuk a zabraňuje jeho rozkladaniu. Po¬kiaľ má organizmus dostatok vápniku, negatívne účinky kalcitriolu sú potlače¬né. Vápnik pomáha tiež zažívaciemu ústrojenstvu vstrebávať menšie množstvo potra¬vinových tukov. A menej vstrebaného tuku znamená to isté, ako keď prijmeme celkovo menej tuku z potravy.
Dávkovanie: 1000 mg vápniku denne s jedlom.

Zinok
Nedostatok tohto minerálu je pomerne častý u tvrdo trénujúcich športovcov, obzvlášť súťažných kulturistov, ktorí držia rysovaciu diétu. Nízka hladina zinku vedie k zníženiu hladiny testosterónu a inzulínu, podob¬nému rastovému faktoru-1 (IGF-1). Nedo¬statok zinku má takisto následky na produkciu hormónov štítnej žľazy, čo následne vedie k spomaleniu metabolizmu a k horšiemu odbúravaniu telesného tuku. Štúdia z University of Massachusetts (Amherst, USA) zistila, že subjekty, ktoré dodržujú nízkozinkovú diétu, vykazujú veľmi nízku hodnotu me¬tabolizmu. Keď im bol dávkovaný zinok (cca 25 mg) po dobu 20 dní, ich metabolizmus dosiahol vyššiu úroveň ako pred diétou.
Dávkovanie: Užívajte doplnok stravy so zinkom (napríklad ZMA) nalačno pred spaním. Dodajte telu 30 mg zinku a vy¬hnete sa nebezpečenstvu rozvinutia syndrómu pomalého metabolizmu.

Extrakt zo zeleného čaju
V dnešnej dobe je takmer nemožné nájsť taký spaľovač tuku, ktorý by neobsahoval práve tento extrakt. Vedecké výskumy ukázali, že extrakt zo zeleného čaju silno podporuje úbytok telesného tuku. Zelený čaj obsahuje zložky zvané katechíny, medzi ktoré patrí epigalokatechín galát (EGCG), zodpovedný za jeho termogenicitu (schopnosť spaľovať tuky). Vlastnosť zele-ného čaju napomáhať spaľovaniu tukového tkaniva má základ v schopnosti tohto katechínu inhibovať enzým, ktorý rozkladá norepinefrín. Tento neurotransmiter sa účastní regulácie metabolizmu a procesu spaľovania tukov.
Dávkovanie: Pitie zeleného čaju je dobrý základ, ale môžete ho doplniť 500 mg extraktu zo zeleného čaju so štandardizo¬vaným množstvom EGCG. Užívajte ho tri¬krát denne pred jedlom. Vedecký výskum ukazuje, že katechíny z extraktu sú telom lepšie vstrebávané ako tie zo zele¬ného čaju.

Kofeín
Väčšina faktov, ktoré sa týkajú zeleného ča¬ju, platí aj o kofeíne. Len veľmi ťažko nájdete nejaký spaľovač tukov, ktorý by neobsa¬hoval jednu z foriem kofeínu. Rovnako tak doplnok stravy obsahujúci kofeín je účinnejší ako kofeín, ktorý je obsiahnutý v akomkoľvek bežnom nápoji. Kofeín sa v doplnkoch stravy objavuje v mnohých podobách - bezvodý kofeín, guarana, di-kofein malát ale¬bo kofeínový extrakt. Kofeín napomáha spaľovaniu tak, že sa viaže na tukové bunky, aby zrýchlil ich elimináciu a obmedzil ukla¬danie tuku do týchto buniek. Uľahčuje takisto spaľovanie ďalšieho tuku počas cvičenia.
Dávkovanie: Ráno s jedlom a 1 - 2 ho¬diny pred tréningom 100 - 300 mg kofeínu.

Forskolin
Forskolin je aktívnou zložkou extraktu z by¬liny Coleus forskohlii, ktorá rastie na Arabskom polostrove a v Indii. Spaľo¬vanie tuku podporuje tým, že aktivuje enzým adenylátcyklázu, ktorý ovplyvňuje produkciu testosterónu. To vedie k aktivizácii hormónu lipázy, ktorý zaistí rozklad tuku uskladneného v bunkách na energiu. Štúdia Univesity of Kansas (Lawrence, USA) zistila u mužov s nadváhou, ktorí užívali forskolin po dobu 12 týždňov, značný úbytok telesného tuku a zvýšenú hladinu testosterónu oproti skupine, ktorej bolo dávkované iba placebo.
Dávkovanie: Užívajte prípravok obsahujúci 20 - 50 mg forskolinu 2 - 3krát denne pred jedlami.

Evodiamin
Tento extrakt z ovocia Evodia rutaecarpa stimuluje špecifické receptory centrálnej nervovej sústavy, ktoré potom pozitívne ovplyvňujú rýchlosť metabolizmu. Evodiamin tiež obmedzuje hlad a spomaľuje trávenie, čo má za následok dlhší pocit nasýtenia a vedie k stálemu vylučovaniu glu¬kózy do krvi. Inzulínová hladina tak zostáva stála a sú vylúčené jej nechcené výkyvy, ktoré majú za následok intenzív¬nejšie skladovanie tukových zásob.
Dávkovanie: 30 - 50 mg evodiaminu 2 - 3krát denne pred jedlom.

Synefrín
Synefrín je aktívna zložka rastliny Citrus aurantium, tj. pomarančovníku horkého. Jeho chemická štruktúra je podobná efedrínu. Synefrín ale zrýchľuje metabolizmus bez toho, aby zvyšoval tlak alebo srdečný tep. Pracu¬je tak, že stimuluje špecifické receptory na tukových bunkách, ktoré potom odštartujú rozklad a uvoľnenie tuku vďaka zrýchlenému metabolizmu a potlačeniu chuti do jedla.
Dávkovanie: Užívajte 200 - 600 mg doplnku z pomarančovníku horkého so štandardizovaným obsahom 5 - 20 mg synefrínu 2 - 3krát denne pred jedlom.

Wakame
Botanický názov tejto hnedej morskej riasy je Undaria pinnatifida. Obsahuje aktívnu zložku ficoxanthin, tj. karotenoid, ktorý ovplyvňuje proces aktivácie bielkovín v tuko¬vých bunkách. Tieto bielkoviny zvyšujú akti¬vitu metabolického procesu v bunkách, ktoré potom spaľujú viac tuku, aby bunke zaistili potrebnú energiu. Každý deň tak spaľuje vaše telo stále viac kalórií. Vedci z Hokkaido University (Japonsko) pokusom na laboratórnych myšiach a krysách ukázali, že dávkovanie doplnku s obsahom fucoxanthinu z wakame malo u hlodavca za následok stratu väčšieho množstva tuku z brušných partii, ako tomu bolo u skupiny hlodavcov, ktorá dostávala placebo. Nová, ešte nepublikovaná štúdia na ženách, ktoré prijímali wakame extrakt, mala podobný výsledok. Ženy s nadváhou mali omnoho rýchlejší metabolizmus a zhodili omnoho viac tuku ako ženy, ktorým bolo dávkované placebo.
Dávkovanie: Vyhľadávajte také doplnky, ktoré obsahujú extrakt z wakame a užívajte 150 - 200 mg 2-3krát denne pred jedlom.
IN NOMINE DEADLIFT ET SQUAT ET BENCHPRESS, AMEN.
Obrázok užívateľa
BALBOA
Moderátor
 
Príspevky: 227
Registrovaný: 15 Aug 2006 15:12

Späť na Chudnutie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 2 hostia

cron