Sauna

Ako predchádzať zraneniam, prípadne ako ich liečiť

Sauna

Poslaťod losos » 28 Aug 2014 07:07

Sauna alebo saunovanie pochádza z fínskeho slova "savu" čo v preklade znamená dym stúpajúci z domu pod zemou. Už podľa toho môžete usúdiť, že sauna vznikla vo Fínsku. Fínsko je nielen krajina tisícich jazier ale aj "krajina sáun" pretože ako správny objavitelia sauny držia aj rekord v ich počte. Určite pochopíte, že presné číslo by bolo zistiť ťažké. No vo všeobecnosti sa hovorí, že ju má 4 z 5tich fínskych domácnosti.

Skôr než prejdeme k jej blahodárnym účinkom jedno upozornenie. Keďže pri saunovaní telo stráca vodu, je dôležitá hydratácia- teda o niečo vyšší príjem tekutín pred ale aj po saunovaní. Telo stratí pri 30 minútovom pobyte v saune zhruba 400-500ml vody. Závisí to samozrejme od individualít každého človeka. Tento spôsob odvodnenia organizmu využívajú aj niektorý športovci, ktorý sa potrebujú vtlačiť do istej váhovej kategórie, ale to už by bolo na dlhšie rozprávanie.

S odvodňovaním súvisí aj to, že pri saunovaní sa cez kožu vylučuje spektrum odpadových látok a toxínov, čo je dobré na tzv. očistu organizmu. Raz za čas je takáto očista organizmu vhodná, pretože v tele sa hromadia toxíny a odpadové látky hlavne z rozpadu buniek ale aj z toho čo jeme. Predstavte si, že by ste nechali svoje auto naštartované celý deň, týždeň... mesiac. Ani si nechcem predstaviť čo by sa stalo. A to na svojom aute vymieňate filtre, olej atď. Naše telo pracuje bez prestávky dlhé roky, no kedy ste naposledy vymenili filter? Predstavte si, že by ste na aute nevymenili filter niekoľko rokov. Čo by sa stalo? To sa spýtajte keď pôjdete najbližšie do servisu. Takže, rovnako ako o auto sa treba starať aj o svoje telo, pretože telo je živý systém fungujúci nonstop a preto stále vytvára nové a nové bunky a staré odumierajú(rozpadajú sa). Takže teraz už viete, že očista organizmu je veľmi dôležitá pre správne fungovanie vášho tela. Ale vráťme sa späť k saune.

Ďalšou výhodou pobytu v saune je zvyšovanie imunity a uvoľňovanie dutín. Preto sa sauna odporúča aj pri poruchách dýchacích ciest, nádche či chrípke. Určite ste sa už niektorý z vás niekedy naparovali(inhalovali), pretože tento spôsob liečby nádchy, kašľa či zápalu priedušiek poznali už naše mamy či staré mamy. Osobne som za mala často trpel nádchou a preto som sa aj často naparoval nad odvarom z rumančeka. Pri nádche to síce nie je veľmi príjemné ale kto to ešte neskúsil tak odporúčam. Ale späť! Dá sa povedať, že na podobnom princípe funguje aj sauna. Rovnako vdychujete horúcu paru, čo spôsobuje uvoľnenie a prečistenie dutín. Preto je sauna vhodná aj pre astmatikov, pretože zvyšuje kapacitu pľúc a tak prispieva k ukľudneniu organizmu. Zároveň znižuje počet astmatických záchvatov a to aj preto, že ako som už spomínal vyššie, sauna prispieva aj k zlepšeniu imunity. A vďaka tomu telo úspešnejšie čelí infekciám dýchacích ciest.

Už teraz by bolo tých výhod saunovania dosť. No stále nekončíme!
Ďalšími výhodami saunovania je znižovanie fyzickej a psychickej únavy. Uvoľňovanie svalstva, optimalizácia činnosti srdca. Tieto výhody sú dôležité najmä pre fyzicky aktívnych ľudí, pretože vysoká fyzická aktivita si žiada aj lepšiu regeneráciu svalstva, kĺbov, psychiky a organizmu ako celku. Pre niekoho dôležitou vlastnosťou je aj to, že pri saunovaní sa zvyšuje bazálny metabolizmus o 20 až 40%. Aj toto je ale závislé od individualít človeka, ale aj od teploty a dĺžky pobytu v saune.

Keďže sa už blížim ku koncu ešte spomeniem jedno obmedzenie. A to, že sauna nie je vhodná pre ľudí trpiacich kardiovaskulárnymi ochoreniami, pretože tie sú väčšinou typické zvýšenou frekvenciou srdca a sauna prináša taktiež mierny negatívny vplyv na srdce. A preto aj tu platí, že všetkého veľa škodí. Preto sa sauna odporúča raz či dvakrát, maximálne tri krát do týždňa.

S týmto poznatkom sa zároveň dostávame aj na záverečnú kapitolu a to, vhodnosť sauny po tréningu. Toto je kapitola, na ktorú je viacero názorov. Preto som sa rozhodol vyjadriť aj ten svoj. Podľa mňa teda sauna po tréningu vhodná nie je. A to z jednoduchého dôvodu. Po tréningu, či už silovom alebo vytrvalostnom je frekvencia srdca vyššia, teda podobná ako pri ľuďoch trpiacich kardiovaskulárnymi ochoreniami. Teda ísť po tréningu do sauny je podľa mňa zbytočná záťaž na srdce. Hlavne ak si to môžeme odpustiť a ísť do sauny napríklad v netréningový deň, spríjemniť si ho a znásobiť regeneráciu a to bez pravdepodobne jediného negatívneho účinku sauny.

Úplne na záver by som chcel upozorniť ešte na jednu dôležitú funkciu sauny. A to, že zlepšuje sexuálnu funkciu mužov ale aj žien. Verím, že väčšina z Vás s týmto problém nemá ale ak by sa niekto našiel, môže skúsiť. :)
Takže ak chcete urobiť pre svoje telo niečo prospešné, neváhajte a navštívte saunu.
STOP DREAMING - START LIVING
losos
 
Príspevky: 124
Registrovaný: 22 Jún 2013 14:31

Späť na Regenerácia a zdravie (zdravotné problémy, zranenia)

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia

cron